Facebook'ta Paylaş
Tweetle
Google Plus'ta Paylaş

TEMEL MÜZİK EĞİTİMİ DERS NOTLARI [8]

0
Konuyu Beğen
0
#1
Değiştirici İşaretler Diyez: Önüne geldiği sesi “yarım ses inceltmeye” yarayan değiştirici işarete diyez adı verilir. 

Bemol: Bemol ise diyezin aksine, önüne geldiği notayı yarım ses kalınlaştırır. (Pesleştirir.) 

Naturel (Bekar) : Naturel işareti, diyez ya da bemol alarak, doğal hali değiştirilmiş bir notayı, tekrar doğal haline döndürmek için kullanılır. 

*Bütün bu değiştirici işaretlere (diyez, bemol, naturel) genel olarak “arıza” denir. 

Çift diyez ve çift bemol ise notaların yüksekliklerini tam ses inceltir ya da kalınlaştırır

* “Do” ve “re” sesleri arasının tam perde olduğunu biliyoruz. “Do” sesini yarım ses tizleştirerek elde edeceğimiz “do#” sesi daha tiz olan “re” sesine 

yarım ses daha yaklaşmış olacaktır. Eğer “re” sesini yarım ses pesleştirirsek (kalınlaştırırsak) “re bemol” e gitmiş oluruz. Yani daha kalın olan “do” sesine yarım perde yaklaşmış oluruz. Bu durumda tampere edilmiş bir piyanoya göre do diyez ve re bemol aynı notadır, dolayısıyla aynı tuşla çalınır. (Tampere sistem hakkında ayrıntılı bilgi için “Tampere Sistem” konusunu okuyunuz.) Bunu şematik olarak belirtmek istersek ortaya şöyle bir tablo çıkar:

*Bu örnek, aralarında tam perde bulunan diğer sesler için de geçerlidir. Bu seslere “anarmonik sesler” denir. Yani do diyez, re bemolün anarmonik sesidir. 



    TEMEL MÜZİK EĞİTİMİ DERS NOTLARI [8]
Bu konuyu görüntüleyen kullanıcı(lar): 1 Ziyaretçi